علت تفاوت رنگ کابل های ساتا

4832 ٣:١٨ ق.ظ

اغلب برای همه شما پیش آمده که بپرسید چرا کابل های ساتا sata در چهار رنگ قرمز و زرد و ابی و مشکی تولید می شود چه تفاوتی دارد؟

تکنولوژی سرعت انتقال داده ها که در بازار معروف است به sata1 یا sata2 یا sata3 ارتباطی به این کابل ها ندارد در تمامی این تکنولوژی ها از همین کابل ها استفاده می شود سرعت انتقال داده ها بستگی به مادربرد است که باید بتواند از آن تکنولوژی پیروی کند.

کیفیت در هیچ یک از کابل های قرمز رنگ و زرد رنگ و آبی رنگ و مشکی رنگ تفاوتی ندارد تنها تفاوت آن ها به میزان هسته آن ها یا همان core می باشد.
کابل قرمز رنگ یک 1 هسته دارد.
کابل زرد رنگ هشت 8 هسته دارد.
کابل مشکی رنگ شش 6 هسته دارد.
کابل آبی رنگ چهار 4 هسته دارد.


کابل ساتا در مقابل خم شدن بسیار حساس است و سریع خراب می شود.

کابل هایی که به رنگ آبی و مشکی هستند فقط باید برای هارد دیسک استفاده شود این رنگ ها تکنولوژی raid را ساپورت می کنند و طول عمر هارد دیسک را هم زیاد می کند.
چنانچه شما از کابل زرد رنگ یا قرمز رنگ برای هارد دیسک استفاده کردید به مرور زمان باعث ایجاد بد سکتور شدید روی سطح پلاتر خواهید شد

و همچنین برای raid کردن هارد دیسک با کابل زرد و قرمز رنگ هم قطعا دچار مشکل خواهید شد زیرا این رنگ ها raid را ساپورت نمی کنند.


برای هارد هایی که میزان rpm آن ها بیشتر از 10000 دور است بهتر است از کابل مشکی استفاده شود و برای هارد دیسک هایی که میزان rpm آن ها کمتر است بهتر است از کابل آبی رنگ استفاده شود.


اما کابل های زرد رنگ و قرمز رنگ فقط مخصوص odd هستند. اگر سرعت odd بالای 22x است از کابل زرد رنگ استفاده کنید و اگر کمتر است از کابل قرمز رنگ استفاده کنید.یکی از دلایلی که تعمیر کاران بعد از اسمبل کردن متوجه می شوند مثلا بعد از 2 الی 3 ماه odd خراب می شود و یا جام می کند استفاده از کابل های آبی رنگ برای odd است

همچنین موقع اتصال سوکت برق ساتا sata به هارد دیسک دقت کنید که سوکت ساتا دارای 5 رشته سیم به رنگ های نارنجی و قرمز و زرد و دو عدد سیم مشکی باشد. اگر سیم نارنجی نباشد به مرور زمان باعث سوخته شدن ای سی smooth هارد دیسک و خراب شدن آن می شود .

با توجه به نوع هارد خود اگر هارد شما از نوع هاردهای ساتا معمولی که اغلب سرعت دور این نوع هاردها بین 5400 تا 7200 rpm هست بهترین گزینه رنگ آبی و برای هاردهای جدید و ssd گزینه مشکی رنگ ساتا بهترین انتخاب هست و برای رایترها هم رنگ زرد و قرمز استفاده میشود.


از مجموع 243 رأی

فاقد نظر