درج سرصفحه و پاصفحه (Header , Footer)

4492 ١٥:١٨ ب.ظ

مهندس سید سعید جوادی بیهقی

کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات؛ آذر ماه 1396

برای درج یا ویرایش هدر و فوتر، از زبانه‌ی Insert و در گروه Header & Footer، یکی از گزینه‌های Header یا Footer را کلیک کنید تا منوی زیرین آن باز شود. اکنون می‌توانید یکی از قالب‌های از پیش آماده را استفاده کنید و یا با زدن گزینه Edit Header/Footer در انتهای منو، وارد حالت ویرایش سرصفحه و پاصفحه شوید.

در حالت ویرایش هدر/فوتر، یک زبانه‌ی جدید به زبانه‌های بالای نرم‌افزار افزوده می‌شود، که ابزارهای مورد نیاز برای ویرایش هدر و فوتر را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با دوبار کلیک درمنتها الیه بالا یا پایین صفحات نیز وارد حالت ویرایش هدر/فوتر شوید.

در کتاب‌های فارسی، معمولا شماره صفحه‌های فرد در بالا سمت راست و شماره صفحه‌های زوج در بالا سمت چپ قرار می‌گیرد، به طوری که در هنگام ورق زدن کتاب، شماره صفحه‌ها در قسمت بیرونی واقع شوند و آسانتر دیده شوند. همچنین نام کتاب در بالای صفحات زوج، و نام فصل در بالای صفحات فرد درج می‌شود.   همچنین در بعضی کتاب‌ها، صفحه‌ی اول هر فصل ساختار متفاوتی دارد و شماره صفحه‌ی آن یا درج نمی‌شود و یا در پاصفحه درج می‌شود. برای انجام این کارها، ابتدا به بخش Page Setup بر می‌گردیم. به زبانه‌ی Layout بروید و در بخش Headers and Footers، دو آیتم Different odd and even page و Different first page را تیک بزنید. اگر مشغول صفحه‌آرایی پایان‌نامه هستید و قرار است که پایان‌نامه به صورت پرینت یک رو صحافی شود، صفحات زوج و فرد یکسان خواهند بود و نباید Different odd and even page را تیک بزنید. (توجه کنید که این ابزارها علاوه بر پنجره‌ی Page Setup، از طریق زبانه‌ی Design که در هنگام ویرایش هدر/فوتر ظاهر می‌شود نیز در دسترس هستند.)

پس از انجام تنظیمات، در قسمت پایین پنجره، Apply to  را روی Whole document بگذارید و OK بزنید. اکنون شما در تمامی فصول کتاب، می‌توانید برای صفحات اول فصول و صفحات زوج و فرد، هدر و فوتر مجزا داشته باشید. اگر بخواهید این قابلیت تنها در بعضی فصل‌ها وجود داشته باشد، باید مکان نما درون آن فصل باشد و در قسمت Apply to، باید This section را انتخاب کنید.

ایجاد Header های متفاوت در صفحات مختلف

ابتدا باید فایل ورد خود را به چند قسمت(section) تبدیل کنید. تا در هر Section بتوانید headerخاص خود را قرار دهید.

 برای این کار نشانگر موس خود را در صفحه ای که می خواهید page break را اضافه کنید قرار دهید.

مثلا من می خوام روی صفحه5 یک header دیگه قرار بدم پس section بعدی باید از این جا شروع بشه.

برای این کار موسم رو روی جایی که نوشته هام تو این صفحه شروع شده میزارم.

از قسمت page layout روی break کلیک کنید و سپس continuous را انتخاب کنید در این حالت page break ایجاد شده است. یعنی حالا ما دو تا section داریم که می تونیم با همین روش که گفتم بیشترش کنیم. اگر بجای continuous گزینه next page را بزنید Section بعدی از صفحه بعدی شروع می شود

توجه کنید که link to previous رو هم در قسمت  page layout  را از حالت انتخاب شده خارج کنید.

خوب حالا که دو تا section  ایجاد کردیم می توانیم برای هر کدام یک header متفاوت قرار بدیم.


از مجموع 35 رأی

فاقد نظر